Gebelik’te Enerji Öğeleri

Paylaş:

ENERJİ

Gebelikte sağlıklı beslenme annenin yaşı, cinsiyeti, fiziksel aktivitesi, biyokimyasal bulguları ve sosyal yaşantısına uygun olarak dengeli bir beslenme programı ile gerçekleşir. Gebelikte enerjinin yeterli alınması tüm besin öğelerinin düzenli olarak tüketilmesi ile sağlanır.

Bu besin grupları:

–      Proteinler

–      Karbonhidrat

–      Yağ

–      Vitamin

–      Mineral

–      Su

PROTEİN
protein içeren besinlerProteinler vücudumuzun temel yapı taşlarını oluşturmaları sebebiyle gebelikte fetüsün  (anne karnındaki bebeğin) normal büyüme ve gelişiminin sağlanması, annenin depolarının dengede kalması ve sağlığını koruması açısından önemlidir. Gebelikte artan protein gereksinimini karşılamak için annenin kaliteli protein kaynaklarını ( hayvansal proteinler ve bitkisel proteinler) ihtiyaçları ölçüsünde tüketilmelidir. (Et, yumurta, tavuk, balık, peynir, süt, yoğurt, kuru baklagiller, kuruyemişler )

KARBONHİDRAT

Günlük enerjinin ortalama %55-60’ı karbonhidratlardan gelmelidir Karbonhidratlar vücudumuzun en önemli enerji kaynağıdır. Karbonhidratlar kendi arasında gruplara ayrılır. Bu nedenle gebelikte, alınan karbonhidratın türü anne için çok önemlidir. Özellikle kan şekerini ve kilo artışını hızla sağlayan basit şekerler mümkün olduğunca az tüketilmelidir. ( Şeker, bal, pekmez, tatlılar,   pastane ürünleri, Gebelik döneminde karşılaşılan bir hastalık olan gestasyonel diyabete (gebelik sırasında oluşabilen şeker hastalığı) yakalanma riskini, hızlı kilo artışı ve gebelikle birlikte gelişen hormonal değişimle birlikte karşılaşılan kabızlık durumunu önlemek adına karbonhidrat kaynaklarını iyi kullanmak gerekir.

YAĞ

yağBebeğin beyin gelişiminin ise 2/3’ü anne karnında iken, kalan 1/3’ü doğumdan sonraki ilk üç yıl içerisinde tamamlanmaktadır. Bu nedenle annenin gebelik dönemindeki beslenme programının yağ içeriği önemlidir.  Anne beslenme programının doymuş (margarin, tereyağı) , çoklu doymamış (ayçiçeği, mısırözü, pamuk, soya ve balık yağı ) ve tekli doymamış yağ asitlerince (zeytinyağı) dengelenmiş olması ve özellikle çoklu doymamış yağ asitlerinden balık yağı ile desteklenmesi bebeğin zeka gelişimi açısından oldukça önemlidir.

SIVI

Gebelikte günlük ortalama 2-2,5 litre su tüketilmesi gerekir. Gebelikte sıvı  özellikle su tüketimi  idrar yolu enfeksiyonu, oligohidroamnios (bebeğin amnion sıvısının normalden az oluşu), erken doğum eylemi, solunum yolu enfeksiyonları, kabızlık ve ishal gibi birçok sağlık probleminin oluşumunu engellemesi adına, hem anne hem de bebek sağlığı açısından oldukça önemlidir..

 

                                                                  Diyetisyen Şengül Üre’nin Katkılarıyla….
Paylaş:
Siz Yorumlayın Doktorumuz Cevaplasın
Benzer Yazılar