Hormonlarınızı Dengede Tutmanın Doğal Yolları

Paylaş:

Bu konudan aşağıdaki özelliklere sahip kadınlar faydalanabilir:

  • yumurtlamayan
  • düzensiz adet döngüleri olan
  • kısa luteal fazı olan
  • sınırlı miktarda ya da hiç servikal sıvının olması
  • PMS, PKOS ya da endometriyozis gibi hormonal sorunları olan
  • en az altı aydır hamile kalmaya çalışanlar
  • aşırı zayıf veya aşırı kilolu olanlar
  • ilaç veya hormon kullananlar
  • 30’larının ortalarında ya da daha yaşlı olup, yardımcı üreme teknolojisiyle hamile kalmaya çalışan ve hamileliği devam ettirmek için en iyi şekilde olmak isteyenler

  Eğer hepimiz köyümüzün  kendi bahçemizden yetişen meyve ve sebzelerle, parasal veya aile sorunları olmadan, sekiz saatlik yenileyici bir uykunun ardından alınan enerji ile, kristal gökyüzünün altında ve büyüleyici göllerin yanında bisiklete binip, dudaklarımız insan yapımı hiçbir kimyasala değmeden ideal kilomuza sahip bir şekilde yaşasaydık bu yazı gereksiz olurdu. Ama gerçek dünyada, doğurganlık döngünüz çeşitli dış faktörlerden etkilenen ve dengenizi bozan karmaşık bir geri bildirim sistemidir. Bu sebeple adet döngüleriniz sadece üreme sağlığınızı değil genel sağlığınızı da yansıtır.

  Yukarıda yazılanları ya da ruh değişiklikleri, uykusuzluk, menopozla ilgileri diğer sorunları (sıcak basması, gece terlemeleri ve vajinal kuruluk) yaşıyorsanız, hormonlarınız dengeden çıkmış olabilir.

                                         

  Hormonlarınızı doğal yollardan dengelemenin iki yolu vardır. Birincisi sizin sıkı emeğiniz, ikincisi ise doğal sağlık uzmanlarının yardımıdır. En iyisi, vücudunuzu gıdalardan mahrum etmek yerine düzenli olarak beslemektir.

  Anlamsal oyunlar oynamak gibi görünebilir ama beyin çok güçlü bir araçtır. Bu yüzden vücudunuzu taze meyve ve sebzelerle ne kadar beslediğinizi düşünün, çikolatalı kekten ne kadar mahrum bıraktığınızı değil. Kimi kandırıyorum? Zor olabilir ama bu tip ödüller özellikle hamile kalmaya çalışanlar için yoksunluk duygusunu telafi eder.

Kendi Kendinize Sağlıklı Değişimler Yapmak

Aşağıda doktora çok gitmeden, kendi başına yapabileceğiniz öneriler sunulmuştur.

  Bitkisel takviyeler

  Kadınların hormonal problemleri için kullanılan bitkilerden hiçbiri hayıt* kadar kabul görmemiştir. Kompleks bir bitkidir ve PMS’den perimenopaza kadar birçok hormonal dengesizliğin tedavisinde kullanılan en önemli doğal yardımcıdır. Bu kadar etkili olduğuna inanılmasının sebebi vücutta sıralı üçe etki etmesidir: hipotalamus, hipofiz bezi ve yumurtalıklar arasındaki hormonal döngü. Aslında, hayıt tavsiyesi doğal tıp uygulayıcıları arasında standart bir hale gelmiştir.

  Hormonal rahatsızlıkların tedavisinde hayıt kullanımı ve güvenliği hakkında birkaç bilimsel çalışmalar vardır, ama hayıt ve bitkiler geleneksel ilaçlar oldukları için yapılan çalışmaların sayısı çok değildir. Bunun sebebi klinik çalışmaların tamamlanmasının pahalı olması ve tıbbi takviyelerin üreticilerine araştırmalar için az destek verilmesidir, çünkü ürünlere nadiren patent veriliyor. FDA bitkilere düzenleme yapmadığı için, tüketicilerin dikkatli olmaları gerekir.

  Konusunda uzman birinin yardımı ile kullanmaya başlamanızı tavsiye ederim. Birçok çeşit bitki vardır ancak çare aradığınız hastalık için belirlenecek doğru bitki ve doğru dozaj sayesinde etkili olabilirler. Bu konu ile ilgili birçok internet sayfası bulabilirsiniz, bu yüzden yığınla bilgi bulabilirsiniz.

*Genellikle viex agnus veya hayıt özütü olarak bilinir ve aslında çeşitli maddeler ilave edilebilir.

  Beslenme

beslenme

  Bu alanda yapılan en önemli çalışma 1990larda Harvard Hemşirelerinin Sağlık Çalışması olup, bu çalışmada 18.000 kadının diyeti sekiz yıl boyunca hangi yiyeceklerin doğurganlığı arttırdığına bakıldı.

Hamile kalmaya çalışmıyor olsanız bile, adet döngüleriniz düzensizse aşağıdaki öneriler size yardımcı olabilir. PKOS’li kadınlar geçen bölümde bahsedilen önerilerle daha çok fayda sağlayabilirler. Harvard’lı araştırmacılar bulgularına dayanarak kanıta dayalı bir liste oluşturdular ve listeyle ilgili ayrıntıları 2099 yılında yayınlanan Doğurganlık Beslenmesi kitabında anlattılar. Aşağıda keşiflerinin bir özeti bulunmaktadır:

  Trans yağlardan kaçının. Etiketleri okuyun! Trans yağların diğer adı kısmen hidrojene yağlardır. Bu tip yağlar doğurganlığınızı tehlikeye atabilir, kalbinize ve damarlarınıza verdiği zarar hakkında bir şey söylemeye gerek yok.

Doymamış bitkisel yağları daha çok kullanın. Tekli ve çoklu doymamış yağlar vücudunuzun insüline karşı duyarlılığını arttırmaya ve iltihapları azaltmasına yardımcı olur, ikisi de doğurganlığınız için iyidir. Kuruyemiş, tohum, somon ve sardalya gibi soğuk su balıklarını tüketin. Doymuş yağ tüketimini azaltın.

Bitkisel protein tüketimini arttırın. Her gün et tüketmek yerine fasulye, bezelye, soya fasulyesi, tofu ve kuruyemiş gibi bitkisel proteinler tüketin.

Sinirimi yavaş olan karbonhidratları tercih edin. Lif açısından zengin olan taze meyve-sebzeler, tüm tahıllar ve fasulye gibi yiyecekler olup, kan şekeri ve insülin seviyesini kontrol altında tutarak doğurganlığınızı geliştirir.

Demir içeriği yüksek bitkiler tüketin. Tüm tahıllar ve ıspanak, domates, pancar, fasulye ve balkabağı gibi sebzeler.

Bol miktarda su için. Çay ve kahve de kabul edilebilir olmakla beraber, her şeyden kaçınmanıza gerek yok. Ancak hamile kalmaya çalıştığınızda şekerli içecekleri tüketmeyin.

Multivatamin alın. Eğer hamile kalmaya çalışıyorsanız, bebekte omurilik hasarından kaçınmak için günde en az 400 mikrogram folik asit almaya dikkat edin.

  İdeal Vücut Yağ Oranına Ulaşma

  Sağlıklı bir yumurtlama için en iyi vücut kitle indeksi (BKİ) 20-24 arasıdır. Aşırı kilolu olmak fazla östrojen üretmenize sebep olabilir, bu da kompleks geri bildirim sisteminize zarar verir. Aşırı zayıf olmak da yumurtlamanın durmasına yol açabilir.

  Egzersiz

egzersiz

  Yüzme, bisiklete binme ya da sıkıcı hissettirmeyen ne olursa olsun egzersiz olarak yapabilirsiniz. İşin sırrı, mutlulukla yapmayı beklediğiniz şeyi bulmaktır. Kapalı alanda günlük koşu? O kadarda eğlenceli olmamakla beraber siz onu eğlenceli hale getirbilirsiniz, mesala spinning dersleri eğlenceli çok iyi bir aktivitedir.

  Stres Azaltma

  Kendinizi beslenmenizden mahrum bırakmak yerine hormonlarınızı dengelemeye yardımcı olacak kendinizi şımartacak küçük şeyler yapabilirsiniz. Yani stresi azaltmak için insanların dediklerini değil, kendi sevdiğiniz şeyleri yapın. Eğer yoga ya da meditasyonu çok sıkıcı buluyorsanız, doğa yürüyüşü, harika bir roman okuma ya da sıcak bir köpük banyosu yapabilirsiniz.

uyku 

Uyku

  En az 8 saat uyuyun!

  Gece Aydınlatması

  Tuvalete kalkan ve karanlıkta koltuğa geri dönen kadınlar ile ilaç şişelerinin üzerindeki uyarıları odalarından gelen ışık ile okuyan kadınlar arasındaki fark nedir? Tabii ki adet döngülerinin kalitesi! Ay, gece lambası hatta dijital saatin ışığı gibi zararsız kaynaklardan gelen ışık, uyuduğumuz sırada göz kapaklarımızdan geçer ve epifiz bezi tarafından yakalanır.

  Epifiz bezi ile ilgili asıl sorun, kadınların evreninin merkezi olarak bilinen hipotalamusu direkt olarak etkileyen melatonin üretmesidir. Bu yüzden adet döngüleriniz ile ilgili düzensizlikten kısa luteal faz da dahil olmak üzere problemleriniz varsa, ışık kaynaklarını kaldırmak isteyebilirsiniz. (Dışardan gelen ışığı engellemek için karartıcı perdeler kullanabilirsiniz.)*

*Joy DeFelice tarafından yazılan Işığın Adet Döngüsü Üzerindeki Etkileri kitabını okuyarak döngülerinizi etkileyebilen gece ışıklarından korunmanın yollarını öğrenebilirsiniz.

  Hormon Engelleyicilerden Kaçının

  Bir mağarada yaşamadığınız sürece, hormonlarınızı engelleyen xeno hormon adı verilen insan yapımı kimyasallardan uzak durmanız zordur. En yaygın ve zararlı koruyuculardan biri parabendir ve makyaj malzemeleri, şampuanlar, yiyecekler ve içecekler gibi günlük kullanılan ürünlerde bulunur. Endokrin hormonunu engelleyen kimyasal bileşik ftalattır ve esnek plastiklerde kullanılır.

  Mümkünse, bu kimyasalları içermeyen ürünler bulmaya çalışın, böylece zararlı ürünleri ecza dolabınızdan ve mutfağınızdan uzak tutabilirsiniz. Daha kapsamlı (belki de korkutucu) xeno hormon listesi için Google’da arama yapın. Hepsinden kaçınamazsınız ama biraz emek vererek onları evinizden uzak tutabilirsiniz.

  Tiroit Hastalıklarıyla Baş Etmek

Tiroid-gorsel (1)

  Tiroit, vücut fonksiyonlarını kontrol eden en önemli salgı bezlerden biridir. Fonksiyon problemi olan bir tiroit, kadınların adet döngülerine ve genel sağlıklarına zarar verebilir. Adet döngülerini takvime döken kadınlar, uyanma sıcaklıklarını gözlemleyerek potansiyel problemi fark edebilirler.

  Özellikle düşük sıcaklıklar (preovulatuar fazda 37.5’den düşük), hipotirodizmin ilk belirtisi olabilir, ama sıcaklık tek başına yeterli değildir. Eğer kendinizde diğer belirtilerle beraber düşük sıcaklık fark ederseniz, tiroit kan testi yaptırmanız gerekir ve bu test sadece TSH ve T4’dü değil, serbest T3, serbest T4 ve TPO’yu da ölçmelidir. Ancak son üçü rutin kan testinde ölçülmediğinden, özel olarak talep etmeniz gerekir.

  Tiroit hastalıklarının en yaygın belirtilerinden bazıları şunlardır.

  • Anovulasyon “yumurtlamama”
  • Uzun veya düzensiz döngüler
  • Uzun, doğurganlık kalitesi düşük servikal sıvı
  • Kısa luteal fazlar ya da luteal faz ile ilgili problemlerin diğer belirtileri
  • Ağır, uzun ya da ağrılı adetler
  • Düşük libido
  • PMS
  • Kısırlık

  

  Luteal Faz Problemleri

  Luteal faz yumurtlamadan sonra, progesteronun salgılanmasıyla olur. Hamile kalmaya çalışsanız da çalışmasanız da 12-16 günde olmasını istersiniz. Hamilelikten kaçınanlar bu kısır dönemin tadının çıkarabilirler. Hamile kalmaya çalışanlar için döllenmiş yumurtanın rahime yerleşecek kadar zamanının olması önemlidir.

  

Komplemanter( Tamamlayıcı) bir Sağlık Uygulayıcısı ile Çalışmak

Tıp okullarında eğitim almamış sağlık uygulayıcıları, alternatif tıpçılar olarak değerlendirilebilir ve büyü bilimini yaptıkları düşünülür. Günümüzde lisanslı sağlık uygulayıcılarına karşı daha pozitif bir yaklaşım vardır, çünkü tedavilerden pozitif sonuçlar alınmıştır. Bir klinikte diğer doğal sağlık uygulayıcıları ile birlikte çalışıyorlar ya da konvansiyonel doktorlarla komplemanter veya bütünleyici yaklaşımlarını uygularlar. Bu Türkiye’de pek yoktur yada yanlış örnekleri olduğu için uzak durulan bir konudur.

  Geleneksel Batı tıbbı, tüm sağlık problemlerini çözmek için tek başına yeterli değildir. Kadınların hormonlarının dengelenmesi durumunda, danışılacak en uygun uzman beslenme uzmanıdır. Nöropatlar ve ya akupunkturcular gibi tamamlayıcı sağlık uygulayıcıları, bitkisel Çin tıbbı uzmanları ve hatta geleneksel doktorlar bile daha doğal yöntemler deneyebilir. Bütün bu yaklaşımlar için geçerli olan şey, birçok yan etkiye yol açan invaziv prosedürlere ve ilaçlara bağlı kalmadan kadınların hastalıklarını tedavi etmeninin etkili yollarının tercih edilmesidir.

  Uygulamacıların çoğu biyoeş hormonlarla, bitkisel takviyelerle ya da akupunktur gibi uygulamalı tedavilerle çalışır. Her kadının durumu kendine özgüdür ve bu onun için en iyi olan tedaviye karar verilmesine yardımcı olur (örneğin, PKOS olan bir kadına, PMS olan bir kadından farklı bir tedavi planı uygulanabilir, farklı diyet ve yaşam tarzı gibi). Ancak, durumunuza göre, bu konuyu araştırmanızı tavsiye ederim çünkü doğurganlığınız ve genel sağlığınız ayarı kaçmış hormonlar tarafından kötü bir şekilde etkilenebilir.

  Biyoeş Hormonlar

  Çoğu klinik tedavi uzmanları hormonları dengelemenin en iyi yolunun laboratuvarlarda üretilen yapay hormonları değil, doğal veya biyoeş hormonlar kullanmak olduğuna inanıyorlar. Biyoeş maddeler soya ve yabani tatlı patatesten elde edilir, lakin kadın vücudunda üretilen progesteron ve östrojen ile aynı moleküler yapıya sahiptirler.

  İlaçlar, bantlar ve çeşitli vajinal kremler gibi birçok şekilde bulunur ve eczaneler tarafından üretilen geleneksel östrojen ve progesteron da vardır. Eş ve sentetik hormon terapileri vajinal kuruluk ve sıcak basmaları gibi menopoz belirtileri tedavisinde kullanıldığı gibi, düzensiz döngüler, az ya da hiç olmayan periyotlarda ve ya hormonal dengesizliğin diğer belirtilerini gösteren genç kadınların tedavisinde de kullanılır.

  Her hormonal tedavinin karışık bir konu olduğunun farkında olmalısınız, doktorlar biyoeş hormonların sentetik olanlardan daha etkili, güvenli ve daha az yan etkiye sahip olduğu da bir gerçektir. Bu iddialar tıbbi çevrelerde sıkça tartışılır. Eğer bu konu ilginizi çekiyorsa, ihtiyaçlarınızın ve yapılacak olan tedavinin dikkatlice incelenmesi için doktorunuz la birlikte sıkı bir çalışma yapmanız gerekir.

Önce Hafiflik: Dengede Kalmanın En İyi Yolu

Tıbbi prosedürlere başvurmadan önce, basit, ucuz ve invaziv olmayan seçenekleri hormonlarınızı doğal yollardan dengelemek için deneyebilirsiniz. Bu şaşırtıcı olamamalı, çünkü sağlıklı yaşamanın anahtarı büyük ölçüde besin değeri yüksek gıdalar tüketmeye, düzenli egzersiz yapmaya, sağlıklı kiloda kalmaya ve stresle doğru şekilde baş etmenize dayalıdır. Yani buradan alınacak mesaj, sağlıklı hormonal denge bir kadının sadece doğurganlığının değil, genel sağlığının da bir yansımasıdır. Bu yüzden, her zaman sağlıklı bir yaşam tarzına sahip olup onu sürdürüp, ilerletmelisiniz.

Paylaş:
Siz Yorumlayın Doktorumuz Cevaplasın
Benzer Yazılar